Förkylningstider

Höst och vinter är lika med förkylning. Så är det för alla, men om man, som jag, tränar fem till sex pass i veckan så är man extra känslig. När man bryter ner kroppen med träning så går mycket energi åt till att återbygga musklerna och man blir helt enkelt mer mottaglig för sjukdomar. Träning är trots allt en stress för kroppen. 
 
Jag har verkligen hamnat i en ond spiral. Sjätte veckan av förkylning och eftersom det i nuläget är en virusinfektion så får man snällt vänta ut att immunförsvaret ska göra sitt, antibiotikakurer biter bara på bakterier. 
 
Jag borde vila och ta det alldeles lugnt, men det är så svårt. Jag blir så stressad över att se bortfallna pass i min planering och över att sitta hemma, inaktiv, medans min sambo går till gymmet utan mig. Jag mår faktist sämre av vilan än vad jag mår av träningen. Så fort febern och halsontet är borta så sätter jag igång, med lätta vikter och utan pulshöjning. Då kan jag åtminstonde vila och stressa ner. 
 
Jag får väl skylla mig själv när jag blir sjuk gång på gång, men tror många känner igen sig i detta. Nu, peppar peppar, känner jag mig dock bra och har kört igång träningen lite lugnt. Jag hoppas att det inte var för tidigt och att jag inte får ångra mig (igen). 
 
Ja, ack dessa förkylningar. Hade det funnits en dunderkur hade jag varit beredd att betala mycket för den i dagsläget kan jag säga! 
 
//Jenny 
 
 

Kommentera här: