Löpkalender 2018

Sitter och kikar runt, anmäler och planerar in lopp under 2018. Jag är så jäkla taggad på det här året så jag kroknar! Hittils har jag anmält mig till fem lopp fram t.o.m juni men avvaktar lite och ser hur jag ska göra därefter. Alla roliga lopp ligger ju så långt bort och som student får man ju lov att tänka efter lite, hehe. Även om jag skulle vilja lägga vartenda öre på lopp, löpargadgets och träningsresor. 
 
Som det ser ut nu har jag fått ihop tre halvmaror, en mara och fyra sub-10-km-lopp. Skulle vilja öka på och i vart fall springa tio lopp under säsongen men det brukar lösa sig under årets gång och fyllas på allt eftersom.
 
Highlighten på året blir ju minst sagt mitt livs första mara vilket jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning. Målet ligger på under fem timmar (utan allt för mycket ont, värk och haltande) vilket är rimligt och genomförbart och jag har gjort upp en väl utarbetad plan med styrketräning och löpträning som jag tror kommer räcka till. Jag kommer använda både Göteborgsvarvet och Kungsbackaloppets halvmaror som checkpoints för detta. Välja att inte satsa på PB och pressa mig sönder och samman för att komma sub 1.50 utan använda dessa lopp i mara-förberedelsen som träningspass. Lägga mig i mitt maratempo, känna på lopp-pulsen och vara nöjd med resultatet även om det inte har förbättrats från tidigare prestationer. Tänka långsiktigt och på de stora målet. 
 
 
Anmälda: 
- Varvetmilen, 25 mars. 10 km. 
 
- Kungsbackaloppet, 21 april. 21 km. 
 
- Vårruset, 7 maj. 5 km. 
 
- Göteborgsvarvet, 19 maj. 21 km. 
 
- Stockholm maraton, 2 juni. 42 km. 
 
 
Ska anmäla: 
- Midnattsloppet, 25 augusti. 10 km. 
 
- Stockholm halvmaraton, 15 september. 21 km. 
 
- Mudrun traillopp, 22 september. 7 km. 
 
 
2018 kommer bli ett bra år! På många vis
 
 
 
 

Hemma i ekorrhjulet

Hej, god jul och god fortsättning på er! Hur har julhelgen varit? 
 
Förhoppningsvis mysig, mättande och lugn i gott sällskap! Så har i vart fall min varit. Var hemma hos mina föräldrar över jul och åkte på annandagen till min sambos föräldrar i Grästorp och sedan tillbaka till Göteborg igår. Ätit för en hel månad men ändå fått till tre löppass under julhelgen. 
 
Känner att det är så skönt att vara tillbaka hemma ändå. Tro det eller ej men min portion med kyckling i krossade tomater med broccoli i onsdags var helt magisk efter julmat i en hel vecka. Julmat i all ära men jag får aldrig mersmak för sådan mat. Jag föredrar och tycker om mina vardags-matvanor. Jag gillar inte den tunga känslan i kroppen när jag äter för mycket och lite för skräpigt. 
 
Denna veckan blir det inga större mirakel på träningsfronten. Ett biceps triceps-pass nu imorse och sen har jag ett benpass imorgon och ett rygg + axel-pass på, förmodligen, lördag och ev ett löppass på söndag beroende på hur korppen känns. Fredag nästa vecka är nästa långpass planerat och jag ser redan fram emot detta. Planerar att lugnt löpa mellan 15 - 20 km, självklart tillsammans med min härliga löparkompanjon Josefin. 
 
 
 
 

Julmat osv...

Jul, the holidayys, står för dörren. Hur tänker ni kring högtider som denna när det lätt blir lite för mycket, och kanske inte heller den nyttigaste, av mat? Håller ni på era rutiner eller släpper ni efter?  
 
Jag själv skiter fullständigt i om jag äter hela julbordet, varje dag, hela december ut. Det är okej, men jag skippar julgodis, kakor och bakverk. All mat är okej i mina ögon.
 
Den inställningen har jag även till vardags. Även om jag inte tycker man ska proppa i sig vad som helst och själv väljer hemmalagad mat av bra råvaror som kyckling, fisk , grönsaker, ägg, quinoa, råris, mm så är mat inget farligt för en. Däremot har jag noll tolerans på fabrikstillverkade halvfabrikat fulla med socker, e-medel, tillsatser och "fan och hans moster" så att säga. Men all mat är i mina ögon något kroppen är ämnad och kapabel att ta hand om, något som tillför näring, varesig det är en lean kycklingfile eller fet julskinka.  
 
Därför är min inställning att jag får äta precis vad jag vill i matväg. Mat är aldrig dåligt för kroppen, även om det kanske inte går i linje med mina vanliga kostvanor och är direkt nyttigt. Det är något kroppen kan ta hand om och använda som bränsle. Däremot är jag totalt emot godis, kakor, bakverk, färdigmat, snabbkäk, läsk, etc. Det är inte bra för kroppen, punkt slut. Det är inget jag vill tillföra och utsätta min kropp för. 
 
Kort och gott vet ni vart ni hittar mig i jul, och det blir inte vid desertbordet! 
 
// Jenny